Dungeons & Dragons spelen op hoge hakken

En een Final Fantasy Crystal Ball

Dungeons & Dragons spelen op hoge hakken

In mijn artikelreeks Voorspel schrijf ik over seks en seksualiteit in games. In deze maandelijkse nieuwsbrief bespreek ik het thema breder: games, tv, tech en sociale media vanuit een queer perspectief. Aan het eind van elke maand een nieuwe editie.

Hoewel ik via games weleens te maken heb gehad met de uitgebreide fantasywereld van Dungeons & Dragons, had ik nog nooit de fysieke versie gespeeld. Met de podcast Spelkost zaten we onlangs om de tafel om een 'one-shot' doen. Dat is een relatief kort avontuur met een begin en een eind dat je in één sessie kunt spelen. De Dungeon Master vertelt het verhaal en wij als personages bepalen wat we gaan doen. Het succes van onze acties hangt af van een rol met de dobbelsteen.

Van tevoren wist ik wel een beetje wat ik kon verwachten van D&D. Zo had ik onder andere de podcasts Queens of Adventure geluisterd, waarin dragqueens het spel spelen. Tevens had ik vlak voor de opname de nieuwe Dungeons & Dragons-film gehuurd voor inspiratie.

Het daadwerkelijk spelen had mij toch verrast. Het ging in ons avontuur zelden om actie en dobbelstenen rollen. Sterker nog: alleen in het laatste stukje werd er gevochten en heb ik maar één magische pijl kunnen afvuren. Dungeons & Dragons spelen is veel meer theater. Samen met je party improviseer je een weg door het verhaal.

Gliïtar

Dat begint allemaal met het verzinnen van een personage. Mijn eerste D&D-character heet Gliïtar (voor vrienden ook wel Glitter). Deze half-elf heeft een moeilijke jeugd gehad, omdat hij niet echt bij de mensen en niet echt bij de elven hoorde. Tevens leerde hij van de conservatieve gemeenschap waar hij opgroeide dat liefde tussen mannen niet natuurlijk was.

Toen Gliïtar vertrok naar de grote stad Neverwinter, werd hij onder de hoede genomen door een drag mother die hem leerde over de god RuPaul (de Dungeon Master keurde dat goed). Nu trekt Gliïtar als cleric (if you can't heal yourself, how the hell are you gonna heal somebody else) de wereld in om goed te doen en uiteindelijk de kroon van RuPaul te verdienen, met behulp van een set magische wimpers.

Leuk is dat je via website Hero's Forge jouw zelf bedachte personage visueel kunt maken. Ik koos voor een outfit die een dragqueen bij RuPaul's Drag Race draagt als ze een choreo moet leren: kort broekje, crop top en hoge hakken.

Hoe dat in de praktijk werkt luister of kijk je in onze vier afleveringen Spellquest. Ik kan niet wachten om een volgende keer weer in de hoge hakken van Gliïtar te stappen en een nieuw avontuur te beleven.

Baldur’s Gate 3

Deze eerste sessie was in ieder geval een fijne voorbereiding voor het spelen van de game Baldur's Gate 3, dat gebaseerd is op Dungeons & Dragons. Ik loop een beetje achter door een kapotte Steam Deck, maar inmiddels geniet ik in de rol van Wood Elf Mörning Wœd met volle teugen van deze opvallend horny game. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom heeft concurrentie als het gaat om de game of the year!

Om nog iets verder in de queer kant van Dungeons & Dragons te duiken heb ik het boekje They Came to Slay: The Queer Culture of D&D gekocht, waarin onder andere wordt besproken hoe de makers van D&D queer NPC's (personages die de wereld levendig maken) hebben toegevoegd en hoe belangrijk dat is. Zowel voor queer D&D-spelers, zodat ze mogelijk niet de enige zijn, maar ook voor cishetero spelers die nauwelijks met lhbtq+-ers te maken hebben en in zo'n rollenspel toch met queerness in aanraking komen. Aanrader!

Likes en dislikes

  • Elon Musk gaat de mogelijkheid om mensen te blokkeren op X verwijderen. Ik heb een hoop homofobe en transfobe mensen geblokkeerd op het platform, waarvan ik echt niets hoef te zien. Ook wil ik niet dat ze mijn berichten lezen. Inmiddels ben ik veel meer actief op Bluesky.

  • Slate schrijft over hoe de 'Bisexual Male Hearththrob' in tv en film in opkomst is, wat hoog tijd is omdat ze voorheen of niet bestonden of vaak belachelijk werden gemaakt.

  • Hoe vet is deze Final Fantasy Crystal Ball, vol met Final Fantasy-drag:

  • De gay piraten van Our Flag Means Death zijn terug voor een tweede seizoen:

Geschreven in augustus