• Voorspel Plus
  • Posts
  • Link uit Tears of the Kingdom is trans, voor hen die dat belangrijk vinden

Link uit Tears of the Kingdom is trans, voor hen die dat belangrijk vinden

En nog een beetje Eurovisie

In mijn artikelreeks Voorspel schrijf ik over seks en seksualiteit in games. In deze maandelijkse nieuwsbrief bespreek ik het thema breder: games, tv, tech en sociale media vanuit een queer perspectief. Aan het eind van elke maand een nieuwe editie.

Link uit Tears of the Kingdom is trans, voor hen die dat belangrijk vinden

Zoals iedereen heb ik de afgelopen weken aardig wat The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom gespeeld en het is genieten geblazen. De game geeft je ongekende vrijheid in hoe je elke situatie benadert, van de puzzels tot de actie. Spelers nemen ook de vrijheid om Link als personage te interpreteren.

Link is in deze gamereeks altijd een man of jongen, maar de makers houden zijn uiterlijk bewust androgyn. Dat heeft Zelda-producent Eiji Aonuma bevestigd in een interview met Time in 2016 toen hij over The Legend of Zelda: Ocarina of Time sprak: “Ik wilde dat Link genderneutraal zou zijn. Ik wilde dat de speler dacht: 'Misschien is Link een jongen of een meisje.' Als je Link als een man zou zien heeft hij een duidelijke feminiene kant. Visa versa ook, als je Link ziet als een vrouw heeft hij een duidelijke masculiene kant. Ik wilde dat de ontwerper een genderneutraal figuur zou maken. Ik wilde dat vrouwelijke of mannelijke spelers zich konden relateren aan Link."

Met de latere game The Legend of Zelda: Twilight Princess was Link duidelijk meer masculien, maar met Breath of the Wild en nu Tears of the Kingdom is de androgyne Link helemaal terug met lang haar, een zacht gezicht en een niet gespierd, slank lijf.

Het ontwerp is heel slim, omdat Link stoer kan zijn, sexy kan zijn, kwetsbaar kan zijn, masculien en feminien kan zijn. Iedereen vult dat anders in. Deze ambiguïteit rond gender blijkt voor trans gamers een manier te zijn om over hun eigen identiteit na te denken.

Link is altijd het hoofdpersonage van deze avonturen geweest, maar hij is ook een leeg hulsel om zelf in te vullen. Daarmee biedt The Legend of Zelda een unieke privéplek om te experimenteren met vragen over femininiteit, masculiniteit en gender.

Breath of the Wild is zes jaar oud. Op Twitter lieten opvallend veel trans vrouwen zien hoe ze in die tussentijd zijn veranderd. "Me when Breath of the Wild came out vs me when Tears of the Kingdom came out", zeggen ze erbij. Zoals hier, hier, hier, hier en hier, en dat is nog maar een hele kleine selectie. Het wil niet zeggen dat Link in Breath of Wild iets heeft ontgrendeld waardoor ze hun ware zelf zijn geworden, maar het wil ook niet zeggen dat dit niet het geval is.

Volgens de canon (voor wie dat belangrijk vindt) is Link een cis vent, maar dat maakt helemaal niet uit. Want als we games als kunst zien, staan we vrij om het interpreteren zoals wij het zien. Link is daarom trans, voor hen die dat belangrijk vinden. Fijne Pride Month!

Likes en dislikes

  • Ik heb weer genoten van het Eurovisie Songfestival dit jaar! Het hoogtepunt was het dragoptreden tijdens de tweede halve finale. Drie dragqueens gaven een spetterende show tijdens de pauze. Aangezien drag elders op de wereld wordt aangevallen, was het mooi om te zien dat het grootste podium van Europa hier wel ruimte voor had.

  • Tijdens het Songfestival stapte Marco Mengoni van Italië het podium op met een grote Pride-vlag. Eurovisie blijft moeite hebben met dat beeld, omdat het te politiek zou zijn. Een paar jaar geleden stapte S10 ook op het podium met een klein Pride-vlaggetje.

  • Luke Black, de zanger die Servië representeerde tijdens het Eurovisie Songfestival, maakte vroeger Tomb Raider-levels. Op Twitch heeft Steve of Warr ze gespeeld.

  • Het was nieuws dat Starfield, de grote nieuwe Bethesda-game, seks bevat. Ik ben bang dat elke seksuele interactie in de game gepaard gaat met woordgrappen over de ruimte: "I'm all for getting a little wild, but next time let's try it without the jetpacks" en "Talk about seeing stars, whew... that was amazing." Op 11 juni wordt de game uitgebreid gepresenteerd tijdens een Starfield Direct.

  • Apple heeft een nieuwe Pride Band voor de Apple Watch onthuld. Het moet lastig zijn om elk jaar een nieuw bandje met de regenboogkleuren te verzinnen en deze keer vind ik het geen succes. Ik moet voornamelijk aan vruchtenhagel denken.

  • Het boek The DC Book of Pride is uit, een viering van alle lhbtq+-personages in de rijke stripboekengeschiedenis van DC.

  • Zangeres Julie Elven krijgt boze DM's van gamers. De reden? Haar stem is te horen tijdens een scène in Horizon Forbidden West waarin twee vrouwen zoenen.

  • GLAAD heeft de game Apex Legends de award voor Outstanding Video Game gegeven. GLAAD heeft samengewerkt met Apex Legends-maker Respawn Entertainment aan het personage Catalyst, een trans vrouw.

  • Spelkost is nu ook als video te kijken:

Ik schreef onder andere…