Queer joy op je scherm in 2023

En mijn favoriete dingen van het jaar

Queer joy op je scherm in 2023

Voordat ik deel wat mijn favoriete games, series en boeken van het jaar zijn, wil ik in deze nieuwsbrief terugblikken op enkele iconische queer momenten uit de popcultuur van 2023.

Toen ik mijn favoriete momenten op een rijtje zette, viel op hoeveel queer joy er dit jaar te zien was. Lhbtq+-personages in populaire cultuur hebben het vaak zwaar en moeilijk, maar daar hoeft niet altijd de focus op te liggen.

Daarom vind ik de film Red, White and Royal Blue zo leuk. Deze Amazon-productie gaat over de zoon van de Amerikaanse president en een Britse prins die verliefd worden. Hun relatie heeft geheimen en moeilijkheden, maar bovenal genieten ze enorm van elkaar. Met als een van de hoogtepunten dat ze praten over hun lange namen, en de een zegt "ik dacht dat ik een mond vol was" en de ander reageert "dat ben je ook". Dat is verrassend en vernieuwend voor romantische komedies.

Aan de andere kant van het spectrum is er het super serieuze The Last of Us, met de derde aflevering als een van de beste tv-dingen die in 2023 is uitgezonden. Ik heb de aflevering, over twee mannen die elkaar vinden midden in een apocalypse, onlangs voor de vierde keer gezien en weer rolden de tranen over mijn wangen. Dit zijn twee mannen die, terwijl de wereld massaal ten onder gaat, elkaar vinden en genieten van het leven dat ze hebben vol wijn, schilderijen, aardbeien en een kledingwinkel. Ze trouwen zelfs, terwijl dat in het Verenigde Staten van toen de apocalypse begon nog helemaal niet kon.

Ook andere series vielen op deze manier positief op. In het tweede seizoen van Good Omens zat eindelijk een kus waar fans al lang op zaten te wachten, in de specials van Doctor Who speelde Heartstopper-actrice Yasmin Finney een jonge trans vrouw die de wereld redt en in Our Flag Means Death duik je in een piratenwereld waar gender nooit een obstakel vormt. De serie Fellow Travelers mag ook niet ontbreken, door de uitbundige seksscènes met de prachtige Matt Bomer en Jonathan Bailey waar je rode oortjes van krijgt.

En natuurlijk waren er in 2023 ongeveer 4000 seizoenen van Drag Race te zien, met als absoluut hoogtepunt deze lip sync van Anetra en Marcia Marcia Marcia. Echt een feestje.

In de muziekhoek vielen mij twee dingen op dit jaar. Allereerst de heerlijke clip van Sam Smith voor I'm Not Here To Make Friends. In iconisch outfits viert Smith diens identiteit, seksualiteit en lichaam. Lekker extravagant, zoals die verdient. Ik hoop dat men nu eens stopt om onder elke video van de zanger te reageren met dat ze de oude Sam Smith missen, want dan verlang je terug naar iemand die flink depressief was en bovenal niet zichzelf niet kon zijn. Wat daarnaast opviel is hoe Troye Sivan dit jaar speelde met zijn genderidentiteit, door in de clip voor One of Your Girls in drag te gaan en.. wow.

Ook kan ik hier de game Baldur's Gate 3 in zijn geheel behandelen of nogmaals leeglopen over Astarion, maar ik wil een ander moment uit de game benoemen: de reünie van geliefden Aylin en Isobel. Het zijn ingewikkelde, bovennatuurlijke omstandigheden waardoor deze twee elkaar weer vinden, maar het is een prachtig moment die ook buiten de context indruk maakt. In Baldur’s Gate 3 kunnen de verhalen verschillende kanten op gaan, waardoor vele gamers deze scène niet eens zullen zien. Ik ben blij dat het bij mij wel zo ging.

Games van het jaar

  • Baldur's Gate 3

  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

  • Chants of Sennaar

  • Venba

  • Season: A Letter to the Future

  • Thirsty Suitors

Check ook onze Spelkost GOTY 2023-podcast!

Series van het jaar

  • The Bear

  • Heartstopper

  • Fellow Travelers

  • Reservation Dogs

  • The Last of Us

Boeken van het jaar (verschenen in 2023)

  • In the Lives of Puppets - T.J. Klune

  • Undercover aan het werk - Jeroen van Bergeijk

  • Hi Honey, I'm Homo!: Sitcoms, Specials ,and the Queering of American Culture - Matt Baume

  • Pageboy - Elliot Page

Boeken van het jaar (eerder verschenen)

  • The Secret Life of Albert Entwistle - Matt Cain

  • Project Hail Mary - Andy Weir

  • A Prayer for the Crown-Shy - Becky Chambers

  • Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow - Gabrielle Zevin

  • Sea of Tranquility - Emily St. John Mandel

Goodreads presenteert altijd een leuk overzicht met alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen. Check My Year in Books voor alle 46 boeken.

Albums van het jaar

  • Hozier - Unreal Unearth

  • Sufjan Stevens - Javelin

  • Kylie Minogue - Tension

  • Miley Cyrus - Endless Summer Vacation

  • Sam Smith - Gloria

Mogelijk mis je films in deze reeks, maar ik heb niet genoeg films van 2023 gezien om daar een degelijke ranking over te maken. Wel heb ik genoten van Barbie, Across the Spider-Verse en John Wick 4.

Ik schreef onder andere…

Bedankt voor het lezen van mijn nieuwsbrief en ik wens je een fantastisch 2024!