Terug in de tijd met Sufjan Stevens

En Pride in Spider-Man 2

Terug in de tijd met Sufjan Stevens

Zodra iemand uit de kast komt is het nooit handig om te zeggen dat je het allang wist, maar toen zanger Sufjan Stevens via Instagram voor het eerst iets over zijn seksualiteit deelde kon ik die gedachte niet helpen. Sufjan was namelijk een belangrijk onderdeel van het accepteren van mijn eigen queerness.

Om te leren over mezelf moest ik het in mijn tienerjaren puur van populaire cultuur cultuur hebben. Ik ben religieus opgegroeid, waarbij de kerk praktisch alle delen van mijn leven had ingericht en daarbij was geen ruimte voor iets dat buiten het door God bedoeld gezin paste. De televisie ging thuis uit zodra iets buiten de lijntjes ging, totdat ik op mijn kamer zelf in series en films kon duiken.

Muziek was in die tijd iets voor mij privé, dat ik overal met mij mee kon nemen. Ik had uiteraard mijn fase met luide albums waarin ingewikkelde puberemoties worden weggeschreeuwt, maar het waren daarnaast ook de rustige liedjes van Sufjan Stevens die mij aanspraken.

In de muziek van Sufjan zijn overal religieuze elementen te vinden. Van teksten waarin hij zingt over zijn worstelingen met geloof, tot het kerstalbum Song for Christmas vol traditionele liedjes over Jezus. Daarmee fungeerde de muziek als een soort brug tussen de wereld die ik kende en een wereld die ik nog moest ontdekken.

Ik vond herkenning in de zachtheid van Sufjan. Hij dacht ook altijd goed na over zijn woorden en uitte die zonder zijn stem te verheffen. En tussen de prachtige lyrics en beheerste muziek klonken als haast vanzelfsprekend woorden over liefde voor mannen.

There on his shoulder my best friend is bit seven times
He runs washing his face in his hands

Oh how I meant to tease him
Oh how I meant no harm

Touching his back with my hand I kiss him
I see the wasp on the length of my arm

Zoals deze tekst uit The Predatory Wasp of the Palisades Is Out ot Get Us! (2005). Volgens Genius is de wesp een metafoor voor hoe de kerk naar homoseksualiteit kijkt en Sufjan plots realiseert dat zijn gevoelens verkeerd zijn.

Het was niet alleen de muziek, maar ook Sufjan als persoon die mij aansprak. Ik weet nog specifiek de foto van hem in een t-shirt met een gat bij zijn schouder. Het is niet overdreven om die foto een puzzelstukje in het ontdekken van mijn eigen queerness te noemen, want deze knul vond ik toch echt wel leuker dan alleen een talentvolle artiest.

Javelin is het nieuwste album van Sufjan en vlak na de release plaatste hij op Instagram een bericht dat hij het album opdraagt aan Evans Richardson, 'licht van mijn leven, geliefde partner en beste vriend'. Richardson is in april overleden. Het is een hartbrekende manier om 'uit de kast te komen'. Een term die in dit geval misschien niet past, omdat Sufjan er nooit in heeft gezeten. Hij was alleen nooit publiekelijk over zijn relaties en seksualiteit.

Niet alleen gaf dit bericht het nieuwe album een extra lading waardoor de mooie liedjes nog meer binnenkomen, maar het bracht mij ook terug naar mijn jonge zelf die in de muziek van Sufjan herkenning vond zonder dat nog helemaal te snappen.

Likes en dislikes

  • Over queer artiesten gesproken: je moet de nieuwe clip van Troye Sivan gezien hebben. De zanger gaat voor zijn nummer On of Your Girls in drag en ziet er waanzinnig uit.

  • In de PS4-game Spider-Man was al een grote mural van een Pride-vlag te vinden, in Spider-Man is die uitgebreid met veel meer wapperende Pride-vlaggen. “They got all of ‘m!”, riep iemand enthousiast op TikTok.

  • Op Netflix is de serie Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix te zien, een volwassen animatieserie met allerlei personages uit de games van Ubisoft. De serie is niet alleen verrassend leuk, maar de relatie tussen hoofdpersonage Dolph Laserhawk en een andere man is een van de centrale verhaallijnen.

  • Met onze podcast Spelkost hebben we voor het eerst een aflevering met publiek opgenomen, bij Beeld & Geluid in Hilversum. Dat was een bijzonder leuke ervaring!

  • Nog even over Baldur's Gate 3: ik heb de game uitgespeeld (credits gezien) en ben nu wat andere dingen aan het spelen, maar ik kom later zeker terug om het verhaal met andere personages en andere keuzes door te spelen. Wat is dit een ongekend goed gemaakte game, waarin alle elementen kloppen. Het is nog maar eind oktober, maar ik vermoed dat dit jaar geen andere game de stempel GOTY (game of the year) verdient.

Ik schreef onder andere…

In mijn artikelreeks Voorspel schrijf ik over seks en seksualiteit in games. In deze maandelijkse nieuwsbrief bespreek ik het thema breder: games, tv, tech en sociale media vanuit een queer perspectief. Aan het eind van elke maand een nieuwe editie.